Recept på dagens måltid.

Fy min stackars mage e nu vääääldigt hungrig, den har nämligen bara fått sig en kopp te o ett äpple idag, det går jue an när man e hemma o ej rör på sig ;D Men jag får nog allt ta o titta om jag hittar ngt att äta på strax, först tänkte jag bjuda er på en mumsig måltid som jag avnjöt förra veckan:

Rödvinsmarinerad grillad kyckling m klyftpotatis, fetaostsallad och vitlökssås, för 4 pers.

Kycklingen:
6 kycklingfiler
2 påsar Santa Maria rödvinsmarinad

Lägg kycklingfilerna i marinaden helst dagen innan den ska tillagas, om du vill kan du även tillsätta grillkrydda. Detta görs för att få en saftig smak av rödvinsmarinaden. Låt den ligga i kylen över natten, ungefär en timme innan du ska grilla bör du lägga kycklingen i rumstempratur! För att få en fin grillyta på filerna grilla dem ett par minuter på varje sida kom dock ihåg att spara marinaden, lägg sedan filerna i foliopaket om två o två o häll i rödvinsmarinaden. Sedan är det bara att placera paketen på grillen i ungefär 20 min, men öpppna och skär i kycklingen för att vara på den säkra sidan ;D

Potatisen:
10 mellan stora potatisar
      Olivolja
      Diverse kryddor

Sätt på ungnen på 200 grader.Tvätta potatisen, men skala den inte! Skär den i klyftor och placera dessa på en ungsfastplåt. Häll över olivolja efter smak och tillsätt kryddor som du tycker om! Jag brukar använda lite allt möjligt, havssalt, örtkryddor och peppar. Hur länge potatisen bör vara inne i ugnen varierar beroende på ugn, och hur mkt färg man vill att potatisen ska få etc. Jag tycker dock om krispiga och färgrika klyftisar så jag brukar ha dem inne minst 30 min.

Fetaostsallad:
Jag tänker inte skriva ngt recept på sallad, för det tror jag att alla kan. Man tycker jue om helt olika saker så man får göra sig en god sallad som faller en i smaken!

Vitlökssås:
1 Stor burk lätt creamfraice
2 Köttbuljongtärningr
2-3 Vitlöksklyftor

Häll creamfraicen i en katrull och smula i köttbuljongen och pressa i vitlöken. Låt sedan detta koka upp under omrörning, klar att serveras då det inte längre finns några buljongklumpar kvar ;D

 

Ja, vad gillade ni detta då? Det var riktigt gott vill jag lova, kommer att tillagas flera gånger på min grill i sommar!  Nu skrrrrrriker min mage så, njut i tanken av måltiden lr varför inte laga till den det är rätt lätt faktiskt, kycklingen o potatisen sköter sig jue rätt bra själva på grillen respektive i ugnen! Och man behöver jue inte låta kycklingen ligga i marinad ett dygn, men det blir mkt godare då ;D

Ha en fortsatt bra dag mina vänner!

Over and Out!

Ordet är ditt
Så här skrev: lisa

Så mycket smarrigt ut! :D

2008-05-27 @ 14:44:11
URL: http://goofys.blogg.se/
Så här skrev: lollo

det ser väldigt gott ut

2008-05-27 @ 19:53:53
URL: http://daloatf.blogg.se/

Ordet är ditt:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Din blogg:

Lämna ett avtryck här:

Trackback
RSS 2.0